يحيى دولت آبادى

400

حيات يحيى ( فارسى )

ميكرديم و نگارنده باز بخدمات معارفى پرداخته بنگارش يك دوره كتاب ابتدائى بهتر از آنچه تاكنون نوشته شده شروع كردم و تا كلاس سيم ابتدائى تمام درسهاى يك سال را در هررشته در يك جلد كتاب جمع‌آورى كرده به بهتر صورت وزارت معارف آنها را بطبع رسانيد و به قيمت بسيار مختصر بدست محصلين داد و تدريس آنها را تا كتابى بهتر نوشته نشده باشد اجبارى قرار داد و براى كلاس چهارم دو كتاب مرتب شد و براى پنجم و ششم عناصرى حاضر كرده وزارت معارف بدست ديگران آنها را مرتب ساخت و چون اساس تعليمات به روى شرعيات بود و اين براى تعليمات ابتدائى مناسب نبود نگارنده مسائل دينى را بطور اختصار در آخر هرجلد از كتابهاى مزبور نوشت تا اولا اطفال از تعبديات شروع به تحصيل نكرده باشند و ثانيا اين كتابها در مدارس ملل متنوعه نيز تدريس شود نهايت چند صفحه آخر آنها تبديل شود بعقايد مذهبى دارايان هرمذهب كه بوده باشند . اينجا لازم است بيك قضيه ديگر كه بعد از نهم آبان و پس از تغيير سلطنت رويداد اشاره نمايم نظميه تهران پس از خاتمه يافتن سلطنت قاجاريه نه آشكارا و بنام خود بلكه شبانه بعنوان تنفر داشتن ملت از نام قجر در بعضى از سردرهاى عمارتهاى دولتى و يا مؤسسه‌هاى معارفى و غيره كه نام قجر نوشته شده بود آنها را محو كرد و شروع كرد از عمارت مدرسه سادات كه در سردر آن نام سيف الدوله قجر نوشته شده بود كه وقف‌كننده آن بنا بود . نگارنده چنان كه در جلد اول و دوم اين كتاب نوشته شد در تأسيس اينمدرسه و در نگاهدارى آن رنج بسيار بردم از شكستن و بردن كاشيهاى وقفنامه مدرسه دلتنگ شدم خصوصا كه دانستم شروع كردن بكارى كه در نظر داشتند از اينجا نه تنها محض تملق‌سرائى از شاه پهلوى بوده است بلكه يك غرض شخصى را هم در بر داشته است و اساسا كارى ناشايسته بوده است زيرا اگر در هرتغيير سلطنت آثار پيش را محو كنند و يا نام اثرگذارندگان را بردارند نام محوكنندگان نام گذشتگان هم بدست آيندگان محو ميگردد و بهتر اين است كه محو كردن نام گذشتگان به صورت باقى گذاردن اثر بهتر و خوبتر از خود بوده باشد تا تاريخ مقايسه كرده اثر كوچكتر در مقابل اثر بزرگتر